Meest voorkomende ongevalsprofielen met e-steps in kaart gebracht.

Print

Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om meer te weten te komen over de exacte oorzaken analyseerde Vias institute in detail ongevallenpv’s. Het vaakst voorkomende scenario is een aanrijding met een wagen op een kruispunt, waarbij de ene weggebruiker de andere niet opmerkt. Er gebeuren ook veel ongevallen zonder tegenpartij, waarin onder andere alcoholgebruik mee de oorzaak is. Exact 1 jaar geleden veranderden enkele regels voor e-steps. Vias grijpt de gelegenheid aan om de wijzigingen nog eens in herinnering te brengen.

Elektrische step: aantal ongevallen verviervoudigd
Het gebruik van de elektrische step is de laatste jaren fors toegenomen. Er is zelfs een verdriedubbeling van het aantal afgelegde kilometers te zien tussen 2020 en 2022. Helaas is het aantal letsel ongevallen zelfs verviervoudigd: van 409 in 2020 naar 1.748 in 2022. Zowel in 2021 als in 2022 waren er 4 doden bij de gebruikers van e-steps. 

Om meer te weten te komen over de oorzaken can deze ongevallen bestudeerde VIAS in detail een selectie van 100 pv’s van ongevallen met gewonden die plaats vonden in Brussel in 2020. 

De conclusie hier uit: 

  • Ongevallen op een kruispunt komen proportioneel het vaakst voor. 
  • In een kwart van de gevallen gaat het over enkelzijdige ongevallen.
    • Deze zijn vaak te wijden aan externe oorzaken, denk bijvoorbeeld aan de kleine wieltjes van de e-step.
    • Ook het gedrag van de e-stepgebruiker speelt een grote rol. De meeste ongevallen gebeuren in dat geval in een context van uitgaan en feesten. 
  • Ook op een zebrapad worden e-stepgebruikers aangereden, zij steken de straat vermoedelijk aan een te hoge snelheid over. 
  • Uit analyse blijkt ook dat er ongelukken voorkomen tussen de e-stepgebruiker en voetgangers of fietsers. In bijna elk geval is de gebruiker van de e-step wettelijk aansprakelijk. 
  • Net zoals fietsers zijn de elektrische steps zo nu en dan ook slachtoffer van portiers die openzwaaien.
  • Ook gebeuren er wel eens ongelukken bij het parkeren of weer starten van een wagen. 
  • Een helm is trouwens levensbelangrijk en wordt veel te weinig gedragen door e-stepgebruikers. 

De regels voor e-steps werden vorig jaar gewijzigd. Mogen wij jullie eraan herinneren dat de volgende regels gelden:​

  • Verboden om passagiers te vervoeren op een elektrische step. 
  • Verboden op het trottoir te rijden. 
  • Minimumleeftijd van 16 jaar. 
  • E-steps moeten uitgerust zijn met reflectoren en reflecterende stroken. 

Voor het uitgebreide persbericht verwijzen we je graag naar VIAS