Helpdeskfraude: Oplichters komen aan huis om je op te lichten!

Print

Cybercriminelen gaan verder en verder in hun zoektocht naar slachtoffers. Helpdeskfraude is een nieuw fenomeen dat komt overgewaaid uit Nederland. Oplichters bellen mensen op en doen zich voor als medewerkers van hun bank. Ze laten mensen vanop afstand inloggen op hun account, maar dan zeggen de oplichters dat de telefoonverbinding niet goed is en dat ze iemand ter plaatse zullen sturen. Even later staat er dan ook echt iemand aan de deur. De criminelen maken hun slachtoffers wijs dat er iets met hun bankkaart is. Vervolgens stellen ze voor om de bankkaart door te knippen en een nieuwe te nemen. De bankkaart wordt doorgeknipt voor het oog van het slachtoffer, maar de oplichter knipt de chip niet door. Vervolgens vragen ze om jouw pincode door te geven zodat ze de nieuwe bankkaart kunnen activeren. Eens de fraudeur je persoonlijke codes heeft, kan hij verschillende verrichtingen doen. 

De oplichters zien er vaak heel professioneel uit en weten perfect hoe ze dit moeten aanpakken. In de gemeente Brecht is er afgelopen week een koppel 80-plussers opgelicht voor meer dan 100.000 euro. Wees alert en geef nooit je persoonlijke codes door! Geen enkele bank vraagt dit soort gegevens. Laat niemand binnen die je niet vertrouwt. 

Ben je toch in de val getrapt? Doe dan onmiddellijk aangifte bij het lokale politiekantoor.